Bouwstenen van een OPO
  Bouwstenen van een OPO
  • Home
  • Ontwerpen
    • Begin met het WAAROM
    • Bedenk WAT je gaat ontwikkelen
    • Sluit af met de HOE-vraag
    • Ontwerpprincipes
  • Ontwikkelen
    • Constructive alignment als leidend principe
    • Community of Inquiry voor blended leeromgevingen
    • Leerdoelen
    • Toetsen >
      • Toetsschema en EVA-fiche
      • Feedback en toetsing
      • 14 Stappen naar kwaliteitsvolle toetsing
    • Leerinhouden
    • Leeractiviteiten
    • Werkvormen-leeromgeving >
      • Selecteren van werkvormen - leeromgeving
      • Vragen, opdrachten en taken formuleren
    • Leermateriaal
    • Feedback en begeleiding >
      • Feedback : WAT
      • Feedback : WANNEER
      • Feedback : WIE
      • Feedback : HOE
      • Studiebegeleiding in de lessen
      • Meer weten over feedback?
  • Leermiddelen en ICT-tools
    • Attractieve leerinhouden
    • Leerinhoud structureren
    • Leerinhoud verwerken
    • Activerende werkvormen
    • Digitale leeromgeving Toledo structureren
    • Feedback & Begeleiding
    • Samenwerken & communiceren
    • Overzicht Digitale tools
  • Bronnen
Foto
Constructive alignment (Biggs, 2003) betekent dat de verschillende aspecten van een leeromgeving in optimale samenhang worden ontwikkeld en gerealiseerd.
  • Het vertrekpunt zijn de leerdoelen van het OPO.
  • De leerdoelen bepalen hoe je idealiter toetst.
  • De toetsvormen bepalen hoe je de onderwijspraktijk vorm geeft door middel van werkvormen, leermateriaal en hoe je de feedback & begeleiding organiseert.
Picture
Model van Constructive Alignment voor het ontwerpen en ontwikkelen van een OPO.
  • Een krachtige leeromgeving zet studenten aan tot leren zodat ze bepaalde leerdoelen bereiken. Deze leerdoelen situeren zich binnen een bepaalde context, bv. de plaats van het opleidingsonderdeel in het curriculum.
  • Studenten bereiken de leerdoelen door zich actief in te zetten. Hiertoe organiseren we leeractiviteiten binnen een community of inquiry. De werkvormen die we daarbij inzetten zijn eveneens afgestemd op de leerdoelen en in lijn met de toetsing.  Leermaterialen kunnen het bereiken van de vooropgestelde leerdoelen faciliteren. Via de toetsing gaan we na of studenten de leerdoelen bereiken. Deze toetsing is naadloos afgestemd op de leerdoelen en kan dus veel verschillende vormen aannemen.
  • Het cyclisch karakter van de leeromgeving maakt duidelijk dat toetsing geen eindpunt is: terugkoppeling m.b.t. de vooropgestelde leerdoelen, veelal in de vorm van feedback & begeleiding zet studenten aan tot verder tot leren.
◄
►
Picture

​Deze site is ontwikkeld door Dienst Onderwijs van Thomas More.     
Reacties zijn welkom op onderwijs-studentenbeleid@thomasmore.be