Bouwstenen van een OPO
  Bouwstenen van een OPO
  • Home
  • Ontwerpen
    • Begin met het WAAROM
    • Bedenk WAT je gaat ontwikkelen
    • Sluit af met de HOE-vraag
    • Ontwerpprincipes
  • Ontwikkelen
    • Constructive alignment als leidend principe
    • Community of Inquiry voor blended leeromgevingen
    • Leerdoelen
    • Toetsen >
      • Toetsschema en EVA-fiche
      • Feedback en toetsing
      • 14 Stappen naar kwaliteitsvolle toetsing
    • Leerinhouden
    • Leeractiviteiten
    • Werkvormen-leeromgeving >
      • Selecteren van werkvormen - leeromgeving
      • Vragen, opdrachten en taken formuleren
    • Leermateriaal
    • Feedback en begeleiding >
      • Feedback : WAT
      • Feedback : WANNEER
      • Feedback : WIE
      • Feedback : HOE
      • Studiebegeleiding in de lessen
      • Meer weten over feedback?
  • Leermiddelen en ICT-tools
    • Attractieve leerinhouden
    • Leerinhoud structureren
    • Leerinhoud verwerken
    • Activerende werkvormen
    • Digitale leeromgeving Toledo structureren
    • Feedback & Begeleiding
    • Samenwerken & communiceren
    • Overzicht Digitale tools
  • Bronnen
Foto

Drie types van feedback

​Het geven van effectieve feedback is een complexe vaardigheid. De drie types feedback (feed-up, feedback en feedforward) helpen om de feedback te structureren. Het schema van Jaehnig en Miller geeft hierbij inzicht welke onderdelen de kwaliteit van feedback verbeteren:
Foto

Waarom feedback?

Feedback heeft een positieve invloed op de leerresultaten van studenten, zo blijkt uit een grootschalig onderzoek van John Hattie (Hattie & Timperley, 2007; Hattie, 2012).
Zo zal feedback:
  • aanzetten tot efficiënt studeergedrag;
  • de student helpen om te weten of hij de leerstof goed aanpakt;
  • duidelijk maken in welke mate de leerdoelen van het OPO bereikt zijn;
  • de docent inzicht geven in  wat studenten als moeilijk ervaren en in mogelijke hiaten of misvattingen bij de studenten;
  • maar feedback is pas effectief als deze kwaliteitsvol is. Hier volgen een aantal tips.
Tips over het WAT, WIE, HOE en WANNEER van feedback en hoe je aan studiebegeleiding kunt doen tijdens de les lees je op de volgende pagina's.
◄
►
Picture

​Deze site is ontwikkeld door Dienst Onderwijs van Thomas More.     
Reacties zijn welkom op onderwijs-studentenbeleid@thomasmore.be