Drie types van feedback
Het geven van effectieve feedback is een complexe vaardigheid. De drie types feedback (feed-up, feedback en feedforward) helpen om de feedback te structureren. Het schema van Jaehnig en Miller geeft hierbij inzicht welke onderdelen de kwaliteit van feedback verbeteren:
Waarom feedback?
Feedback heeft een positieve invloed op de leerresultaten van studenten, zo blijkt uit een grootschalig onderzoek van John Hattie (Hattie & Timperley, 2007; Hattie, 2012).
Zo zal feedback:
Zo zal feedback:
- aanzetten tot efficiënt studeergedrag;
- de student helpen om te weten of hij de leerstof goed aanpakt;
- duidelijk maken in welke mate de leerdoelen van het OPO bereikt zijn;
- de docent inzicht geven in wat studenten als moeilijk ervaren en in mogelijke hiaten of misvattingen bij de studenten;
- maar feedback is pas effectief als deze kwaliteitsvol is. Hier volgen een aantal tips.
Tips over het WAT, WIE, HOE en WANNEER van feedback en hoe je aan studiebegeleiding kunt doen tijdens de les lees je op de volgende pagina's.