Bouwstenen van een OPO
  Bouwstenen van een OPO
  • Home
  • Ontwerpen
    • Begin met het WAAROM
    • Bedenk WAT je gaat ontwikkelen
    • Sluit af met de HOE-vraag
    • Ontwerpprincipes
  • Ontwikkelen
    • Constructive alignment als leidend principe
    • Community of Inquiry voor blended leeromgevingen
    • Leerdoelen
    • Toetsen >
      • Toetsschema en EVA-fiche
      • Feedback en toetsing
      • 14 Stappen naar kwaliteitsvolle toetsing
    • Leerinhouden
    • Leeractiviteiten
    • Werkvormen-leeromgeving >
      • Selecteren van werkvormen - leeromgeving
      • Vragen, opdrachten en taken formuleren
    • Leermateriaal
    • Feedback en begeleiding >
      • Feedback : WAT
      • Feedback : WANNEER
      • Feedback : WIE
      • Feedback : HOE
      • Studiebegeleiding in de lessen
      • Meer weten over feedback?
  • Leermiddelen en ICT-tools
    • Attractieve leerinhouden
    • Leerinhoud structureren
    • Leerinhoud verwerken
    • Activerende werkvormen
    • Digitale leeromgeving Toledo structureren
    • Feedback & Begeleiding
    • Samenwerken & communiceren
    • Overzicht Digitale tools
  • Bronnen
Foto
Bij het ontwerpen van leermateriaal kan je rekening houden met de volgende principes voor universeel ontwerp:
1. Aanbod van info:
  • opneembaarheid door verschillende zintuigen;
  • verduidelijken en structuur aanbieden kan door te werken met een studiewijzer (voorbeeld 1: OPO Scoliose, Bachelor Orthopedie of voorbeeld 2: OPO Diversiteit, Lerarenopleiding Bachelor Kleuteronderwijs)
    en ook door gebruik te maken van  Apps en tools om te structureren;  
  • verschillende mogelijkheden aanbieden.
2. Actie en expressie:
  • verschillende manieren van omgaan met de leerstof;
  • het geleerde aantonen op verschillende manieren;
  • ondersteuning bij doelen en prioriteiten.
3. Betrokkenheid (zie ook het ABC van de motivatie)
  • inspelen op interesses
  • mogelijkheden bieden tot inschatten en bijsturen (zie ook formatieve feedback)
  • doorzetting creëren
Picture
Voor gebruik en inzet van digitale tools in je ontwerp, zie Leermaterialen en apps en tools. 
Voor meer info over universeel ontwerp zie Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs.
◄
►
Picture

​Deze site is ontwikkeld door Dienst Onderwijs van Thomas More.     
Reacties zijn welkom op onderwijs-studentenbeleid@thomasmore.be