Bouwstenen van een OPO
  Bouwstenen van een OPO
  • Home
  • Ontwerpen
    • Begin met het WAAROM
    • Bedenk WAT je gaat ontwikkelen
    • Sluit af met de HOE-vraag
    • Ontwerpprincipes
  • Ontwikkelen
    • Constructive alignment als leidend principe
    • Community of Inquiry voor blended leeromgevingen
    • Leerdoelen
    • Toetsen >
      • Toetsschema en EVA-fiche
      • Feedback en toetsing
      • 14 Stappen naar kwaliteitsvolle toetsing
    • Leerinhouden
    • Leeractiviteiten
    • Werkvormen-leeromgeving >
      • Selecteren van werkvormen - leeromgeving
      • Vragen, opdrachten en taken formuleren
    • Leermateriaal
    • Feedback en begeleiding >
      • Feedback : WAT
      • Feedback : WANNEER
      • Feedback : WIE
      • Feedback : HOE
      • Studiebegeleiding in de lessen
      • Meer weten over feedback?
  • Leermiddelen en ICT-tools
    • Attractieve leerinhouden
    • Leerinhoud structureren
    • Leerinhoud verwerken
    • Activerende werkvormen
    • Digitale leeromgeving Toledo structureren
    • Feedback & Begeleiding
    • Samenwerken & communiceren
    • Overzicht Digitale tools
  • Bronnen

De taxonomie van Bloom

Taxonomie van Bloom
Taxonomie van Bloom
De Amerikaanse onderwijspsycholoog Benjamin Bloom publiceerde in 1956 een systeem voor de classificatie van (cognitieve) leerdoelen.  Deze indeling is een handzaam middel voor studenten en docenten om leerdoelen en leeractiviteiten te ordenen en te benoemen.  In 2001 publiceerden Lorin Anderson en David Krathwohl een herziene versie. Ze vervingen de aanduidingen van de verschillende niveaus door werkwoorden en herinterpreteerden een paar categorieën.
De Iowa State University heeft het model verder verfijnd.

Picture
Taxonomie van Bloom - Iowa State University
De invulling van kennis en vaardigheden is veranderd in een digitale omgeving. De vaardigheid 'onthouden' bijvoorbeeld heeft tegenwoordig meer te maken met weten waar je bepaalde informatie kunt terugvinden dan met het uit het hoofd leren. Communicatie en samenwerking zijn in de kennissamenleving nog fundamenteler dan vroeger. Daarom ontwikkelde Andrew Churches een nieuwe digitale versie die rekening houdt met de mogelijkheden en vereisten van de nieuwe informatie- en communicatietechnologieën. Voor elk van de kennis- en vaardigheidsniveaus gaat hij na welk soort (digitale) activiteiten eraan te pas komen.

Werkvormen volgens de taxonomie van Bloom

De Amerikaanse onderwijspsycholoog Benjamin Bloom publiceerde in 1956 een systeem voor de classificatie van (cognitieve) leerdoelen. Deze is nadien door Churches aangepast aan het digitale tijdperk.
Picture
Klik hier voor een volledig overzicht van werkvormen volgens de taxonomie van Bloom.
◄
Picture

​Deze site is ontwikkeld door Dienst Onderwijs van Thomas More.     
Reacties zijn welkom op onderwijs-studentenbeleid@thomasmore.be